Ukusne i zdrave namirnice: Hrana koja štiti od prehlade i gripe

Sadržaj članka

Podijeli

Oduvijek imam problema s plućima; borim se s alergijskim bronhitisom i gotovo svaka zima me potpuno iscrpi zbog jakog kašlja i upala koje potraju i duže od mjesec dana. No, s vremenom sam naučila kako ublažiti ove probleme i prevenirati pojavu prehlade i gripe jačajući imunološki sustav. Zdrave namirnice tu igraju veliku ulogu.

Boravak u zatvorenom, klima uređaji koji upuhuju razne nečistoće i bakterije, suh zrak i velike oscilacije u temperaturama i vlažnosti zraka ne idu u prilog zdravlju pluća, ali uz odgovoran odnos prema zdravlju, moguće je zaštiti se. Često provjetravanje prostorije, unošenje velike količine vode i čaja s medom (najviše sljezov i zeleni čaj) te inhalacije postali su dio moje svakodnevice i to mi mnogo znači za zdravlje. No, uz sve medikamente koji postoje na tržištu, jako je važno hraniti se zdravo i otkriti koje namirnice uistinu čine razliku.

Ove zime se gotovo nisam niti nakašljala, nešto malo, ali to niti ne računam. Stoga ću podijeliti koje namirnice sam uvela kao obavezne u svakodnevni jelovnik i jako sam zadovoljna kako djeluju na imunitet.

Grčki jogurt

Grčki jogurt pun je probiotika koji se bore protiv bolesti i prepun je proteina. Pronašla sam rezultate istraživanja koji su pokazali da upravo probiotici mogu pomoći u prevenciji i liječenju prehlade. Istraživači su otkrili da ljudi koji svakodnevno jedu probiotike imaju manji rizik od prehlade od onih koji ne jedu hranu bogatu probioticima. Tako da ne postoji niti jedan doručak ove zime u koji nisam uključila grčki jogurt. Inače ga obožavam pa mi se to savršeno uklopilo u uživanje u prvim jutarnjim zalogajima.

Naranče

I ptice na grani znaju da su naranče pune vitamina C, esencijalnog nutrijenta kada se osjećate loše. Vitamin C pomaže u sprječavanju obične prehlade kod ljudi koji su izloženi okruženjima koja izazivaju bolest, kao što je hladno vrijeme, i može pomoći u smanjenju trajanja i ozbiljnosti prehlade. Tako je barem naglasila moja liječnica pa sam je poslušala i ubacila naranče u jelovnik. Ne jedem ih baš svaki dan, ali svaki drugi dan su zastupljene ili kao dio doručka, poslijepodnevnog snacka ili kao cijeđena varijanta u soku u koji nekad iscijedim i pola limuna.

Borovnice

Ovi skromni mali plodovi su supernamirnice koje jačaju imunitet.

Borovnice sadrže flavonoide, vrstu antioksidansa koji može pomoći u smanjenju oštećenja stanica i ojačati imunološki sustav. Osim toga, borovnice sadrže obilje vitamina, uključujući vitamin C, vitamin A, kalij, dijetalna vlakna i mangan. Borovnice su izvrsne same ili u smoothieju za jačanje imuniteta s drugim zdravim sastojcima. Nerijetko ih ubacim i u grčki jogurt i to je zaista jako brz, ukusan i zdrav obrok – pogotovo kada nemate vremena za pripremu nekih složenijih obroka.

Losos

Losos je pun cinka, hranjive tvari za koju je dokazano da pomaže u smanjenju simptoma prehlade.

Journal of Family Practice objavio je studiju koja ispituje učinke cinka na prehladu kod djece u dobi od 1 do 10 godina. Istraživači su otkrili da je cink, u usporedbi s placebom, značajno smanjio ozbiljnost i trajanje simptoma kada se uzima unutar 24 sata od početka simptoma prehlade. Istraživači su primijetili da je drugo ispitivanje koje je uključivalo djecu u dobi od 6,5 do 10 godina pokazalo da je cink također učinkovita korisna komponenta u sprječavanju prehlade. Utvrđeno je da su djeca koja su uzimala 15 mg cinka dnevno tijekom sedam mjeseci imala značajno manju vjerojatnost da će se prehladiti tijekom sezone gripe u usporedbi s djecom u kontrolnoj skupini. Meni su ove informacije značile i barem dva puta tjedno pripremim losos na malo maslinovog ulja uz jednostavne začine – sol i papar. I to je to.

Mahunarke

Mahunarke su također prepune cinka. I jako su zahvalne namirnice kada pripremate hranu za drugi dan. Kombiniram varivo od slanutka, leću i grah u obroke tijekom cijele zime. Osim toga, ove mahunarke su prepune vlakana pa su odlične za ručak na poslu jer će vas satima držati sitima. Pripremam ih uz dosta mrkve i gotovo uvijek ubacim dva listića lovora jer obožavam tu aromatičnost koju poprimi jelo i zaista uživam u tim obrocima. To što su toliko zdravi je dodatni bonus.

Tamna čokolada

Super je vijest što se ne morate odreći slatkih zalogaja dok jačate svoj imunitet. Vjerovali ili ne, tamna čokolada može biti od velike pomoći u borbi protiv prehlade. Ona sadrži visoku koncentraciju teobromina, antioksidansa koji dokazano ublažava kašalj. Teobromin je koristan u suzbijanju simptoma kašlja kod osoba s bronhitisom pa mi je ova informacija došla baš kao melem na ranu.

Cruciferous povrće (krstašice)

Ova vrsta povrća je prepuna vitamina A, C i E, kao i antioksidansa i vlakana. Neko povrće iz obitelji krstašica je brokula, kelj, kupus i prokulica. Ovo povrće je najzdravije sirovo ili lagano kuhano. Kombinacija vitamina i antioksidansa iz povrća pomaže u jačanju imunološkog sustava. Moram priznati da nisam velika obožavateljica prokulica, ali kelj često umiješam s mahunarkama u varivo. Kupus mi je jedna od omiljenih zimskih salata. Također brokulu i karfiol volim kuhati na pari pa iskombinirati s piletinom. Prokulice se tek nagovaram uvesti u ishranu. One mi najteže padaju.

Uz sve ovo, med je neizostavan u čaju ili kod voćnih salata, đumbir dodajem u cijeđene sokove i grickam jabuke za užinu. Meni je ovakav jelovnik pomogao pa se nadam da će i vama dobro doći u borbi protiv prehlade i gripe.

FOTO: Unsplash

Slični članci