Marilyn Monroe – antijunakinja, prezrena i obožavana. Nježna, senzualna, a odvažna, živjela je po svojim pravilima ne mareći za društvene norme. Barem se tako doimalo. Istina je, čini se malo drugačija.
Gotovo da nema osobe koja se i danas, šezdesetak godina nakon njene smrti, ne divi njenom šarmu i posebnoj energiji femme fatale. No, čini se da je to samo bila uloga koju je tako perfektno igrala godinama. Norma Jean je umrla, ali Marilyn Monroe živi vječno. I nameće se pitanje, tko je bila ova fatalna žena kada se ugase filmska svjetla? Odgovore donosi film Blonde u Netflixovoj produkciji koji ćemo imati priliku pogledati od 28. rujna i dobiti barem okviran dojam o sjaju i očaju ove ikone 20. stoljeća. Zanimljivo je da je Blonde prvi Netflixov film koji nosi oznaku NC-17, što znači da nije preporučljiv za gledanje publici ispod 18 godina, budući da je pun scena nasilja, psihičkih lomova, pobačaja, više pokušaja samoubojstava i zlostavljanja svake vrste.
Nakon što su počela šuškanja o filmu, odlučila sam pročitati istoimeni roman – Blonde. Bestseller je to koji potpisuje Joyce Carol Oates’s i po kojemu se upravo snimio ovaj film. Knjiga je teška, puna gorčine i patnje pa očekujem da će takvim tonom biti obojan i film. Treba imati na umu kako je riječ o povijesnoj fikciji, romanu koji se bavi njenim životom, ali ne dokumentaristički. Mnogo toga je izmišljeno pa ovoj priči treba tako i pristupiti. Njateže je pratiti likove jer se isprepliću, neki su stvarni i njihova imena su uzeta iz stvarnog života, neki su fiktivni, ali podsjećaju na neke ljude koji su bili njeni suvremenici. Na nekim dijelovima se čak oni izmiješaju pa nije lako odgonetnuti koga je autorica željela predstaviti. Ipak, po svemu sudeći, Oates nije mnogo odstupila od same biti Marilynog postojanja i nošenja s gotovo grotesknom ženstvenošću koja joj je osim slave, donijela nemale probleme. Očekivanja da se zadovolji muška seksualnost koja u svojoj biti mrzi i samu sebe, zahtjeva da žene prime i odnesu tu mržnju poput poslušnica koja čiste i spremaju nakon muževljevog pijančevanja. Takva je životna uloga zapala Marilyn koja je bila sve samo ne poslušna domaćica, a nosila je i veći teret od žena koje su odbrale taj put. Čak i muškarci koji su je istinski voljeli, mučili su je za idealiziranu i stoga krnju viziju vječne ženstvenosti. Ipak, u svom tom bolu i nepripadanju, Marilyn Monroe je bila velika borkinja i osim što je ostala upisana kao jedna od najvećih diva zlatnog Hollywooda, ona je jedna od prvih žena koje su imale svoju vlastitu filmsku produkciju. Ovaj njen poslovni poduhvat upisuje još jednu dodanu vrijednost i progresivnost žene koja je bila mnogo više od seks simbola i koji na neki način i daje razloge njenog nezadovoljstva i rascijepa između njene širine, pameti i lascivne uloge koja ju je označila te samim tim, učinila dodatno nesretnom. Kome ne pada teško odstupanje od onoga što si i tko bi želio biti?
Djetinjstvo koje ju je zauvijek obilježilo i oslabilo
Roman se osvrće na njeno djetinjstvo na koje je posebno važno obratiti pažnju jer otuda zapravo proistječu njene nesigurnosti, strahovi i traume koje su je kasnije pratile kroz život. Njen odgoj, ali prije svega praznina, nedostatak istinskog utočišta, zaštite i ljubavi, objašnjava zašto je ova žena tako lako skliznula u ovisnosti te zašto su je uvijek pratili pogrešni izbori muškaraca koji su uglavnom od nje uzimali, a tako su joj malo pružili. Majčina paranoidna šizofrenija i njena hospitalizacija, prerano su Marilyn gurnuli u svijet u kojemu si prepušten samome sebi. Nakon sirotišta i udomiteljskih obitelji, maloljetnički brak je bio njen put koji je morala preći do finalne destinacije i svijeta glamura po kojemu je pamtimo. Težak život prije Hollywooda joj je nanio posebnu bol i krhkost, ali predatorstvo muškaraca je dovršilo posao.
Zanimljiv je podatak je zaradila samo 50 $ od kultnog slikanja za Playboy koji je i Hughu Hefneru donio čitavo bogatstvo. Zato svaka njena nevolja treba biti lekcija ženama o njihovoj vrijednosti i moći. Znati povući granicu i staviti sebe na prvo mjesto, važna je lekcija koju bi svaka žena trebala usvojiti na početku svog puta u svijet. Od privatnih do poslovnih odnosa, ključ je u samosvjesnosti i samoosnaživanju koji su štit u nepravednom svijetu gdje se snage odmjeravaju iz sekunde u sekundu.
Lažni sjaj Hollywooda
U liku Marilyn Monroe je sažeta sva esencija lažnog sjaja žena koje su primorane plivati u muškom svijetu koji ih eksploatira i podcjenjuje njihovu stvarnu vrijednost, gledajući ih kroz prizmu seksualnog objekta. Objekta koji osim što donosi užitak, donosi i ogromnu zaradu (eksploatatoru). Marilyn se uvijek morala suočavati s predrasudama igrajući ulogu priproste plavuše, boreći se za svoj komadić vrijednosti i zasluga koje su joj ionako pripadale zbog svega što je bila. Vrlo inteligentna i informirana žena koja je obožavala čitati, a njena je osobna biblioteka sačinjava čak 400 književnih naslova, morala se spuštati na mnogo niži nivo ljudi koji su je okruživali, samo da ispuni očekivanja koja su bila stavljena pred nju. Nakon teškog djetinjstva, majčine duševne bolesti i odsutstva oca kojega nikad nije upoznala, propalog braka prije nego što je bila poznata, otisnula se u svijet modelinga i vrlo brzo potpuno pokorila Hollywood. Njena želja da bude bolja i besprijekorna, lansirala ju je u sam vrh showbusinessa. Karizma, ljepota, porculanski ten, duboke plave oči, senzualne usne, zanosne obline i glas pun daha i topline, upisali su je u vječnost stvorivši oko nje mit i zvjezdanu prašinu koju nitko nakon nje nije uspio osporiti.
Borba s narušenim psihičkim zdravljem, brojni pobačaji (12) te naposlijetku i endometrioza, učinili su da bol pokuša utomiti alkoholom i gotovo čitavim koktelom lijekova. Je li joj posljednji udarac uistinu zadao John F. Kennedy, koliko je kajanja u gesti Joe DiMaggia koji joj je tri puta tjedno dvadeset godina na grob slao cvijeće, je li Hollywood svjestan i je li ga briga koliko joj je nanio zla, iskorištavajući će i dan danas; zašto joj majka nikad nije otkrila identitet oca, koliko je patila jer se nikad nije ostvarila u ulozi majke i još bezbroj pitanja, čekaju biti otkrivena ili naslućena u filmu koji dolazi. Jako me zanima kako će biti oblikovana priča i koliko će biti predočenih scena koje su opisane u knjizi. Trailer izgleda baš onako kako sam i osjetila u knjizi, dramatično i srceparajuće, a bez obzira kolike su se polemike vodile oko odluke što Ana de Armas kao Kubanka tumači lik Marilyn Monroe, jedva čekam pogledati Blonde – s naglaskom ili bez njega, već s mišlju koliko nas malo dijeli do pobjede nad vlastitim demonima, a kako je još manje potrebno da nas oni progutaju.