Predstava Ćelava pjevačica, u režiji Suzane Nikolić i izvedbi ansambla Zagrebačkog kazališta mladih, suptilno se poigrava granicama između apsurda i stvarnosti. Ionescova klasična antidrama, smještena u suvremeni kontekst, razotkriva beznačajnost svakodnevnih odnosa i apsurd u kojem egzistiramo, a sve to na način koji publiku uvlači u središte zbivanja – doslovno. Postavljanjem publike oko glumačkog prostora mijenja se perspektiva, što dodatno naglašava osjećaj zajedničkog sudjelovanja u kaosu i ispraznosti prikazanih odnosa.
Naizgled trivijalni razgovori među likovima, ispunjeni klišejima i besmislicama, funkcioniraju kao suptilno ogledalo društva u kojem su komunikacija i međuljudski odnosi izgubili stvarnu vrijednost. U kontekstu suvremenog svijeta, u kojem nas zatrpavaju nebitne informacije i površni razgovori, Ćelava pjevačica ostaje bolno aktualna. Publika, prisiljena biti dijelom tog začaranog kruga apsurda, suočava se s pitanjem: ima li smisla tražiti smisao u svijetu prepunom trivijalnosti?
Režija ogoljuje esenciju teatra apsurda. Likovi su više prazne forme nego što su zapravo ljudi. Njihovi odnosi nisu stvarni, nego karikature, a priča je fragmentirana i kaotična, baš poput života koji živimo. Publika je svjedok i sudionik, ne može se sakriti iza pasivne uloge promatrača. To uznemirava, ali i provocira na razmišljanje. Jesmo li i mi sami dio ove besmislene igre?
Ionescov apsurd u ovoj interpretaciji nije bijeg od stvarnosti, nego njen odraz – aktualniji nego ikad. Upravo u tom spoju groteske i banalnosti leži snaga ove predstave.
Teatar apsurda kao suvremena stvarnost
Naizgled banalni dijalozi koji su potpuno lišeni smisla, ispunjeni klišejima i trivijalnostima, u Ćelavoj pjevačici funkcioniraju kao jeziva karikatura modernog društva. Ionescov svijet, koliko god nam se činio apsurdnim, zapravo nas podsjeća na društvo u kojem komunikacija više nije alat povezivanja već preživljavanje kroz fraze. U svijetu preplavljenom notifikacijama, trivijalnim razgovorima i površnim odnosima, predstava djeluje gotovo proročanski.
Likovi Ćelave pjevačice ne nude odgovore, ali nas tjeraju da postavimo prava pitanja.
Apsurd kao ogledalo suvremenosti
Snaga ove predstave leži u njezinoj sposobnosti da spoji univerzalne Ionescove ideje s aktualnošću današnjeg trenutka. Režija ne dopušta bijeg. Apsurd nije negdje “tamo”, on je ovdje, u nama. Smisao koji očajnički tražimo u svijetu zasićenom informacijama i praznim razgovorima ne postoji, i to je srž ove izvedbe.
Ćelava pjevačica nije samo kazališni komad; to je dijagnoza našeg vremena. Groteskno, besmisleno i briljantno, ova predstava je upozorenje da je apsurdna igra odnosa i komunikacije već odavno postala dio naših života. I baš u tome leži njezina trajna snaga.