Jelena Ćubelić: Put do samoostvarenja – kako uspjeh na poslu doprinosi osobnom zadovoljstvu

Sadržaj članka

Podijeli

Posao može imati značajan utjecaj na osobno zadovoljstvo pojedinca, obzirom da većina ljudi provodi značajan dio svog života na poslu.

Ako pojedinac radi posao koji mu donosi zadovoljstvo, osjećaj svrhe i osjećaj da je učinjeno nešto korisno, on može imati visok stupanj osobnog zadovoljstva. Također, ako ima priliku za rast i razvoj, dobiva pozitivne povratne informacije i ima dobre odnose s kolegama i nadređenima, to također može doprinijeti osobnom zadovoljstvu.

Međutim, ako osoba radi posao koji donosi stres, frustraciju i osjećaj beskorisnosti, to može negativno utjecati na osobno zadovoljstvo. Pored toga, ako ima loše odnose s kolegama i nadređenima, ili ako nema priliku za rast i razvoj, to također može negativno utjecati na njegovo zadovoljstvo.

Ukratko, posao može značajno utjecati na osobno zadovoljstvo pojedinca i to ovisi o mnogim faktorima, uključujući kvalitetu posla, prilike za rast i razvoj, odnose s kolegama i nadređenima i osobne vrijednosti i ciljeve. Stoga sam porazgovarala sa psihologinjom Jelenom Ćubelić kako bi na jednom mjestu prikupila korisne savjete za sve one koji smatrate da je došlo vrijeme za promjenama na poslovnom planu, a niste sigurni kako ostvariti svoj željeni cilj.

O psihologinji Jeleni Ćubelić

Jelena je stručnjakinja koja radi kao poslovni psiholog u kompaniji osnovanoj sa Sveučilištem u Oxfordu u kojoj razvijju digitalne treninge u najnovijim tehnologijama virtualne i proširene stvarnosti. Također, trenutno pohađa edukaciju za kogitivno-bihevioralnog terapeuta te koristi svoja psihološka i psihoterapeutska znanja i vještine u individualnom radu s ljudima te im pomaže savladati različite životne izazove, poteškoće psihološke prirode te ostvariti maksimalni potencijal u privatnom i poslovnom aspektu života. Ono što je posebno neodoljivo kod Jelene, jest što ona uistinu uživa u poslu koji radi i na tako divan način pomaže klijentima da budu najbolja verzija sebe.

Na što ste najviše ponosni u svom radu?

Na rezultate koje postižem u individualnom radu s ljudima. To je razina zadovoljstva koja je nemjerljiva i koja me motivira da i dalje puno radim, usavršavam se i ulažem u svoja znanja i vještine. Također, poslovni angažman u firmi za koju radim te angažman u više različitih projekata koje pokušavam odrađivati na vrlo visokoj razini čini me ponosnom. Kada radiš ono što voliš i daješ sve od sebe, rezultati dođu – prije ili kasnije.

Na svojoj Instagram stranici @psy.cro okupili ste podržavajuću zajednicu, dijelite korisne savjete i radite na destigmatizaciji psiholoških poremećaja i bolesti. Vaši savjeti pomažu u svakodnevnom prevladavanju prepreka mnogim ljudima. U moru raznih izazova, primijetila sam da je posao veliki uzrok nezadovoljstva kod mnogih ljudi. Kažu i da je posao jedan od glavnih okidača za stres i ne baš sjajnu mentalnu sliku modernog čovjeka. Što biste savjetovali onima koji su odlučili napraviti preokret u svom životu i promijeniti posao?

Iznimno sam ponosna na veliku zajednicu ljudi koji su se okupili na mom profilu i koji pokazuju visok interes za psihološkim temama i radu na sebi. Živimo u vremenima kada je fluktuacija zaposlenika vrlo visoka i postaje sve normalnije mijenjati radna mjesta svakih nekoliko godina za razliku od prošlih vremena kada su ljudi cijeli svoj radni vijek provodili na istom radnom mjestu. Promjena radnog mjesta spada pod velike životne promjene i potpuno je normalno da se javi određena razina stresa i neugodnih emocija. Naime, u pozadini te promjene je strah od neizvijesnosti i od toga što ih čega na novom radom mjestu, a svima je potrebno određeno vrijeme za prilagodbu. Onima koji su se odlučili za promjenu posla, mogu savjetovati da je prirodno da osjećate strah i neizvjesnost, a ako ste racionalno donijeli tu odluku hladne glave, budite hrabri, prihvatite taj strah i nemojte da vas on spriječi da napravite ono što želite.

Što je osim iskustva i znanja, poslodavcima bitno procijenitit tijekom razgovora za posao? A što je važno procijeniti kod poslodavca tijekom razgovora što bi mogao biti red flag?

Osim iskustva i znanja koje kandidat ima, važno je procijeniti i crte ličnosti kandidata i vještine relevantne za poziciju poput komunikacijskih vještina, prilagodljivosti, suradljivosti, samoinicijative i motivacije. Također, ovisno o poziciji za koju se netko prijavljuje, često je potrebno provjeriti i kognitivne sposobnosti kandidata te provjeriti je li osoba kulturoliški fit za radnu okolinu u koju dolazi, odnosno koliko dobro će se prilagoditi okruženju kojem dolazi. Kod poslodavca, tzv. red flagovi mogu uključivati negativne preporuke od bivših zaposlenika, loše radne uvjete, nejasne smjernice ili politike firme, nedostatak rasta ili napretka u kompaniji, loša atmosfera ili neodgovarajući kulturalni fit.

Trema na razgovoru za posao

Kako ublažiti tremu i/ili unatoč njoj pokazati da vladate situacijom?

Trema je je reakcija našeg tijela na interpretaciju situacije. Ako situaciju procijenimo strašnom, imat ćemo tremu, ako ne, treme neće biti. Prije svega, potrebno je smiriti tijelo i osvijestiti sebi da nam trema neće pomoći, može nas samo zablokirati. Cilj je da se pokažemo onakvima kakvi zaista jesmo i da prihvatimo činjenicu da ne možemo takvi svima odgovarati. I to je ok. Previsoka očekivanja i strah od neuspjeha blokiraju nas da pokažemo svoj maksimum i ovladamo situacijom. Ono što možete napraviti kako biste ublažili tremu je što bolje proučiti firmu u koju dolazite na razgovor i pripremiti se za taj razgovor. Razmislite o tome što možete spomenuti u razgovoru, koje vještine i iskustva želite istaknuti i koje odgovore možete dati na često postavljana pitanja. Pred razgovorom za posao, ispružite se i nekoliko puta duboko udahnite i izdahnite kako biste smirili svoje tijelo. Također, pokušajte imati pozitivan stav i koncentrirati se na svoje vještine i uspjehe umjesto na strah od neuspjeha. Pokušajte se opustiti i ostaviti dojam profesionalnog i samopouzdanog kandidata tijekom razgovora. Smanjiti tremu možete i tako što ćete se koncentrirati na razgovor i posvećenost poslu za koji se kandidirate, a ne na osjećaj da vas netko procjenjuje. I za kraj, pokušajte se opustiti i zabaviti tijekom razgovora, ipak su ispred vas samo ljudi od krvi i mesa.

Pripazite na ova trik pitanja na razgovoru za posao

Koja i kakva trik pitanja su moguća tijekom razgovora za posao na kojima najviše ljudi „pada“?

“Koje su vaše najveće slabosti?” – Ovo pitanje često “pogodi” kandidate jer ih dovodi u situaciju da priznaju svoje nedostatke, što može biti zastrašujuće, ali važno je biti iskren i dati odgovor na ovo pitanje jer nitko nije savršen.

“Kako biste riješili sukob s kolegom na poslu?” – Ovo pitanje zahtijeva da kandidat pokaže svoje vještine u komunikaciji i rješavanju problema, što može biti teško u uvjetima stresa intervjua.

“Zašto ste napustili svoj posljednji posao?” – Ovo pitanje može biti osjetljivo, posebno ako kandidat nije dobro prošao s bivšim poslodavcem ili je napustio posao zbog problema.

Ova pitanja su često dio intervjua za posao jer pomažu poslodavcima da dobiju uvid u sposobnosti, vještine i način razmišljanja kandidata. Važno je da kandidati budu iskreni i pripremljeni za ovakva pitanja tijekom intervjua.

Kako pitanje o bivšem šefu, poslu i kolegama okrenuti u svoju korist?

Kakvo god iskustvo imali na prošlom poslu, nije pametno pričati negativno o bivšem šefu, kolegama i firmi u kojoj smo radili. Važno je biti profesionalan i istaknuti stvari koje su nas osnažile i ne pokazivati frustraciju jer osoba koja vas intervjuira vas ne poznaje dobro i svjesna je da uvijek postoje dvije strane neke priče, a da od vas čuje smo jednu, vašu perspektivu. Umjesto da se fokusirate na negativni aspekt, istaknite pozitivne iskustva s bivšim poslom, kao što su nove vještine koje ste stekli ili projekti na kojima ste radili. Ako ste napustili posao zbog nedostatka rasta i razvoja, istaknite kako ste željeli osnažiti svoje vještine i kako ste se odlučili pronaći posao koji će vam to omogućiti. Ako ste se sukobili s kolegom ili šefom, istaknite kako ste se trudili surađivati i riješiti situaciju. To pokazuje da ste sposobni rješavati probleme i surađivati s drugima. Također, ukoliko ste naučili nešto novo iz negativne situacije, istaknite to kao važnu lekciju i kako ste iz toga izašli jači. Ovaj pristup pokazuje da ste sposobni gledati na situacije s pozitivne strane i da ste konstruktivni u svom pristupu problemima. To će pozitivno utjecati na percepciju poslodavca o vama i vašim sposobnostima.

Kakvim izjavama praćenima kakvom gestikulacijom ostaviti dojam samosvjesneosobe?

Samopouzdanje i samosvijest nam pomažu u svakoj sferi života i jedan je od uvjeta za uspjeh. U kombinaciji sa znanjem i karizmom ima moć da otvori svaka vrata. Da biste ostavili dojam samosvjesne osobe, potrebno je, osim znanja kombinirati i adekvatne izjave i gestikulaciju. Koristite jasne i sigurne izjave kada govorite, koristeći afirmativne rečenice. Izbjegavajte nedoumice i nedostatak samopouzdanja u govoru. Što se tiče govora tijela, pripazite da držite tijelo ravno i opušteno, s rukama ispruženim prema naprijed, kako biste pokazali svoju otvorenost. Držite kontakt očima, bez gledanja u pod ili prečesto mijenjajući pogled. Korištenje gesti kao što su uklapanje i mahanje rukama, pomaže u jačanju vaše poruke. Govorite umjerenom brzinom i razgovjetno, bez brzog ili usporenog govora, kako biste pokazali samouvjerenost. Ove kombinacije izjava i gestikulacije pomažu u stvaranju dojma da ste samouvjerena, samosvjesna i sposobna osoba koja je sigurna u ono što govori.

Strah kao posljedica životne promjene

Kako se anksioznost manifestira tijekom priprema za novi posao, kako je prepoznati i izliječiti?

Važno je naglasiti kako je strah, odnosno anksioznost koja se javlja kao posljedica neke nove životne promjene kao što je posao, sasvim normalna stvar te se svi mi možemo poistovjetiti s njome. Zapravo, istraživanja su pokazala kako su ljudi anksiozni u svakoj novoj životnoj situaciji, a kada tome pridodamo pritisak ostavljanja dobrog prvog dojma na nadređenog kolegu ili kolegicu, stres je zagarantiran.

Anksioznost tijekom priprema za novi posao može se manifestirati na različite načine, uključujući osjećaj napetosti u tijelu, kao što su ukočenost, grčevi i nesanica, promjene u apetitu, poput gubitka ili povećanja apetita, kontinuirana zabrinutost i razmišljanje o poslu i svojim sposobnostima, nesigurnost i negativno razmišljanje o sebi i svojim sposobnostima. Kako bi se identificirala i ublažila anksioznost tijekom priprema za novi posao, preporučuje se naučiti tehnike relaksacije koje nam mogu pomoći smiriti tijelo, baviti se fizičkom aktivnošću kako biste pomogli tijelu da se opusti i oslobodi napetosti, te krenuti s jutarnjom rutinom i odvojiti po nekoliko minuta za disanje, meditaciju ili druge vježbe relaksacije. Također, što više razgovarajte s prijateljima i bliskim ljudima s kojima vam je ugodno o osjećaju anksioznosti i podijelite svoje brige s nekim i naposljetku, nemojte oklijevati potražiti pomoć stručnjaka za mentalno zdravlje ukoliko je to potrebno. Psiholog ili psihoterapuet vam može pomoći da prepoznate i smanjite razinu anksioznosti.

Što je važno znati o sebi, svojim ciljevima i samoaktualizaciji pri traženju novog posla?

Kada tražite novi posao, važno je imati na umu jasnu sliku o sebi, svojim ciljevima i željama u životu. To uključuje razumijevanje svojih snaga, slabosti, vrijednosti i interesa, osvještenost što želite postići u životu i kakve poslove želite obavljati. Ova znanja pomoći će vam da pronađete posao koji odgovara vašim ciljevima i interesima, a također će pomoći da se osjećate zadovoljnijima i motiviranijima na radnom mjestu. Osim toga, to može pomoći da se osjetite samopouzdanije i spremnije da se borite za svoje ciljeve i želje u karijeri.

Zašto toliko ljudi doživljava “burn out” i kako se nositi s tim?

“Burn out” ili sagorijevanje se često javlja kada ljudi dožive iznimno visok stres i preopterećenost na poslu, što dovodi do emocionalnog i fizičkog iscrpljivanja. Neki od glavnih uzroka sagorijevanja uključuju pretjerano radno vrijeme i nedostatak odmora, neprihvatljive radne uvjete i kulturu, nedostatak kontrole nad poslom i stresorima, nedostatak podrške i osjećaja da ste vrijedni u poslu. Kad se osoba već suoči sa sagorijevanjem, važno je osigurati i uzeti dovoljno vremena za odmor i zabavu, ako je ikako moguće odmaknuti se od posla ili raditi na prilagodbi radnog vremena kako biste stvorili ravnotežu između posla i privatnog života. Razgovarajte i družite se s prijateljima i obitelji. Ako je potrebno, razmislite o promjeni posla kako biste izbjegli stresore i osjetili više zadovoljstva i motivacije. Uključivanjem ovih strategija u svakodnevne aktivnosti, možete smanjiti stres i izbjegavati burn out. Važno je razumjeti da se iscrpljenost na poslu neće sama riješiti, pa je potrebno angažirati i druge mjere kako biste osigurali svoje dobro mentalno zdravlje i zadovoljstvo u poslu.

Koji je najzdraviji način pristupanja poslu i ostvarivanju poslovnih ciljeva?

Najzdraviji način pristupanju poslu i ostvarivanju poslovnih ciljeva uključuje prije svega razumijevanje vlastitih vrijednosti i ciljeva. Bitno je znati što je za vas važno i što želite postići u poslu kako biste mogli početi raditi na tome. Važno je i osigurati ravnotežu između posla i privatnog života kako bi se izbjeglo preopterećenost. Pokušajte se fokusirati na jedan zadatak po jedan, umjesto da pokušavate raditi više stvari istovremeno. Rad u timu je odličan jer omogućava podjelu obveza i stvara osjećaj podrške. Uz to, naučite neke od tehnika za upravljanje stresom i primjenjujte ih kada osjetite da ste preopterećeni.

AUTORICA TEKSTA

Slični članci