Endometrioza: Hrana koja smanjuje bol i pomaže u sprječavanju upalnih procesa

Sadržaj članka

Podijeli

Iako se o endometriozi još uvijek malo zna, riječ je bolesti koja je svuda oko nas. Procjenjuje se da endometrioza pogađa 1 od 10 žena tijekom reproduktivnih godina (tj. obično u dobi od 15 do 49 godina), što je približno 176 milijuna žena u svijetu. Simptomi endometrioze neugodni su i mučni; bolne mjesečnice, bolna ovulacija, bol tijekom ili nakon spolnog odnosa, obilno krvarenje, kronična bol u zdjelici, umor i neplodnost, a mogu utjecati na opće fizičko, mentalno i socijalno blagostanje. Nerijetko je ova bolest praćena promjenama raspoloženja i „uzburkanošću“ hormona. Ne postoji poznati lijek i, iako se endometrioza može učinkovito liječiti lijekovima, većina tretmana nije prikladna za dugotrajnu upotrebu zbog nuspojava.

Otkako mi je dijagnosticirana endometrioza, počela je moja borba i pojačana odgovornost prema sebi. Moje su navike postale zdravije, a dnevna rutina podrazumijeva disciplinu, ali i nježnost prema svom tijelu, svojim granicama i potrebama. Kada imate dijagnozu endometrioze, zaista je jako važno odbaciti nezdravu prehranu i neuredan način života jer pridržavanje pravila uvelike može pomoći u ublažavanju simptoma i upravljanju stanjem. Iako ne postoji posebna prehrana koja će izliječiti ovu bolest, određene namirnice mogu pružiti olakšanje i držati zdravlje pod kontrolom. Uz terapiju medikamentima, skidanje viška kilograma, život u pokretu, svjež zrak i namirnice koje djeluju protuupalno, poboljšavaju kvalitetu života, a endometrijske ciste se ne povećavaju već naprotiv. Ovo je moj izbor hrane koji mi pomaže da se što lakše i bolje nosim s bolešću.

Hrana bogata vlaknima

Uključite u svoju prehranu namirnice bogate vlaknima poput cjelovitih žitarica, povrća, voća, mahunarki (npr. grah, leća) i orašastih plodova. Vlakna mogu pomoći u regulaciji probave i smanjenju upalnih procesa u tijelu. Također, mogu pomoći u regulaciji razine estrogena, hormona koji igra važnu ulogu u razvoju i napredovanju endometrioze. Hrana bogata vlaknima obično je manje kalorična i duže zadržava osjećaj sitosti. To može pomoći u održavanju zdrave tjelesne težine ili gubitku težine ako je potrebno. Prekomjerna tjelesna težina može pogoršati simptome endometrioze, stoga održavanje zdrave tjelesne težine može biti korisno.

Antiupalna hrana

Pokušajte konzumirati hranu s protuupalnim svojstvima, poput bobičastog voća, tamnozelenog lisnatog povrća, maslinovog ulja, avokada, oraha, ribe bogate omega-3 masnim kiselinama (poput lososa, skuše, sardina) i kurkume. Ove su namirnice zaista ukusne pa njihovo češće uvođenje u prehranu donosi i puno bogatih okusa i zanimljivih jela koja će vam dati energiju i zadovoljiti hedonistički impuls.

Omega-3 masne kiseline

Dodajte izvore omega-3 masnih kiselina u prehranu jer mogu smanjiti upalu. Osobito su korisne ribe poput lososa, skuše, sardina i haringe. Ako ne jedete ribu, možete razmotriti dodavanje omega-3 ulja ili konzultirati se s liječnikom o drugim opcijama i suplementima.

Ograničite zasićene masti

Pokušajte smanjiti unos hrane bogate zasićenim mastima poput crvenog mesa, punomasnih mliječnih proizvoda i prerađene hrane. Umjesto toga, preferirajte nemasne izvore proteina poput peradi, ribe, mahunarki i orašastih plodova.

Izbjegavajte izvore estrogena

Neke namirnice mogu sadržavati fitoestrogene, tvari slične estrogenima. Iako se njihov utjecaj na endometriozu razlikuje od osobe do osobe, neki ljudi primjećuju olakšanje smanjenjem unosa ovih tvari. To uključuje soju, lanene sjemenke, sezam, slanutak i proizvode od cjelovitih žitarica. Ipak, važno je konzultirati se s liječnikom ili nutricionistom prije donošenja velikih promjena u prehrani.

Izbjegavajte proizvode s visokim udjelom šećera

Prekomjerni unos šećera može uzrokovati upalne reakcije u tijelu, a može dovesti do povećanja tjelesne težine. Sve to pogoršava simptome endometrioze, kao što su bol i upala. Osim toga, slatkiši nerijetko izazivaju i nagli porast razine šećera u krvi, što dovodi do osjećaja umora i smanjuje osjetljivost na inzulin. Pored toga, hrana bogata šećerom često sadrži malo hranjivih tvari i može povećati rizik od upalnih stanja u tijelu. Endometrioza je stanje koje uključuje kroničnu upalu, stoga je važno smanjiti unos namirnica koje mogu potaknuti upalne procese.

Umjesto slatkih namirnica, možete razmisliti o konzumiranju zdravih ugljikohidrata poput voća, povrća i cjelovitih žitarica. Oni pružaju vrijedna hranjiva vlakna, vitamine i minerale, a također imaju niži glikemijski indeks, što znači da ne uzrokuju tako nagli porast razine šećera u krvi.

FOTO: Pexels, Unsplash

Slični članci